Relaxarea propriu-zisa nu inseamna neaparat doar ameliorarea stresului acumulat in timpul activitatilor mai putin placute. Relaxarea artificiala ajuta la scaderea durerilor de cap, precum si la reducerea simptomelor diferitelor afectiuni, precum hipertensiunea arteriala sau gastrita. Arta relaxarii emotionale si fizice a fost cunoscuta din cele mai vechi timpuri. In medicina moderna, sunt utilizate numeroase grupuri metodologice diferite de relaxare, fiecare dintre acestea fiind clasificate in mai multe tipuri.

Cum ne ajuta relaxarea?

Medicii au atras atentia asupra acestei metode de tratare a bolilor inca de la mijlocul secolului al XX-lea. In stadiul initial de dezvoltare, tehnica a fost utilizata pentru ameliorarea tensiunii nervoase si musculare la persoanele bolnave din punct de vedere mental. Ulterior, au fost observate efectele benefice ale relaxarii asupra afectiunilor fizice, fapt ce a contribuit la adoptarea pe scara larga a acestei metode neobisnuite de tratament in alte domenii ale medicinei traditionale.

Relaxarea este impartita in mod conventional in trei tipuri principale – relaxare mentala, musculara si psihologica. Fiecare dintre tipuri include mai multe tehnici si metode diferite de desfasurare a sesiunilor de relaxare. Este destul de simplu sa stapanesti tehnica de relaxare si se afla atat in ​​puterea unui adult, cat si a unui copil.

Relaxarea tesuturilor musculare ale corpului se bazeaza pe alternarea perioadelor de tensiune si odihna. Relaxarea musculara permite nu numai ameliorarea oboselii fizice, ci si eliminarea fobiilor psihologice de orice tip, atacurilor de panica si izbucnirilor incontrolabile de furie.

Exercitiile speciale care vizeaza interactiunea unui anumit grup muscular si relaxarea acestuia trimit un semnal catre partea corespunzatoare a creierului si astfel exista o reducere sau eliminare completa a stresului nervos si mental. In plus, impulsurile nervoase sunt capabile sa neutralizeze durerea, stimuland productia de hormoni ce reduc sensibilitatea si blocheaza efectele substantelor daunatoare si ale virusilor.

Alegerea metodei de relaxare adecvate

Metodele de relaxare respiratorie ajuta la saturarea sangelui cu oxigen. In plus, in timpul efectuarii unor astfel de exercitii, respiratia este normalizata, ceea ce are un efect calmant asupra psihicului. S-a dovedit stiintific ca exercitiile de respiratie, care reprezinta unul dintre tipurile de relaxare, pot inlocui chiar si medicamentele psihotrope puternice si tranchilizantele.

In antichitate, inteleptii chinezi asociau calitatea respiratiei cu sanatatea si longevitatea vietii unei persoane. Se pare ca acestia aveau perfecta dreptate, deoarece in timpul desfasurarii miscarilor respiratorii relaxante, functioneaza diferite grupuri musculare, activitatea organelor interne, a creierului si chiar a tuturor straturilor de epiderma fiind activata.

Relaxarea mentala este cel mai simplu mod de relaxare. Toata lumea a auzit de antrenamentele de exersare psiho-emotionala care vizeaza cresterea increderii de sine, in timpul carora mintea se concentreaza pe eliminarea unor probleme interne sau externe.

Astfel de sesiuni pot fi efectuate cu un grup de pacienti, individual sau chiar independent. Psihologii recomanda ca aceste cursuri sa aiba un fundal sonor cu muzica relaxanta speciala sau sunete de origine naturala.